Marketing medyczny to specyficzny rodzaj marketingu, który wymaga nieco innego podejścia niż do firm z innych branż. Dzieje się tak ze względu na specyficzne wymogi, których marketing usług medycznych musi przestrzegać. Jak tworzyć skuteczny marketing medyczny przy jednoczesnym respektowaniu wszystkich obowiązujących przepisów?
Spis treści
Czym jest marketing medyczny?
Marketing medyczny to specjalistyczna dziedzina marketingu skoncentrowana na promowaniu usług, produktów i marek w sektorze opieki zdrowotnej. Obejmuje ona różne taktyki i strategie, które mają na celu przyciągnięcie i utrzymanie pacjentów, a także promowanie nowych technologii, procedur i leków.
Marketing medyczny dzielimy na:
-
marketing farmaceutyczny – celem jest sprzedaż leków (na receptę, be recepty i suplementów diety) lub wyrobów medycznych;
-
marketing usług medycznych – celem jest promocja usług lekarskich i wszystkich działalności usługowych skupionych wokół poprawy zdrowia;
-
marketing produktów medycznych – celem jest sprzedaż sprzętów medycznych, rehabilitacyjnych i innych produktów niezbędnych do realizacji usług medycznych lub poprawy zdrowia i komfortu życia.
Charakterystyka marketingu usług medycznych
Jednym z głównych celów marketingu medycznego jest edukowanie pacjentów na temat chorób, leczenia, nowych technologii oraz ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia. Dobre kampanie informacyjne mogą pomóc pacjentom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących ich zdrowia.
Ze względu na wrażliwość informacji i naturę branży, działania marketingowe w sektorze medycznym muszą być prowadzone z najwyższym standardem etyki i zgodności z przepisami prawnymi. W wielu krajach, także w Polsce, istnieją szczegółowe przepisy dotyczące reklamy usług i produktów medycznych.
Marketing medyczny – ustawa
Art.14.1. ustawy o działalności leczniczej brzmi „Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy.” Do publicznej wiadomości można podawać:
-
imię i nazwisko lekarza,
-
tytuł zawodowy,
-
miejsce, dni i godziny przyjęć,
-
rodzaj wykonywanej praktyki zawodowej,
-
stopień naukowy; tytuł naukowy; specjalizacje,
-
umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny, szczególne uprawnienia,
-
umiejętności z zakresu udzielania określonych świadczeń zdrowotnych,
-
numer telefonu,
-
określenie cen i sposobu płatności (na stronie internetowej).
Nie możemy jednak:
-
Zachęcać lub nakłaniać do korzystania ze świadczeń zdrowotnych,
-
informować o metodach, ich skuteczności oraz czasie leczenia,
-
stawiać obietnice,
-
używać potocznych określeń,
-
określać ceny i sposoby płatności (poza informacjami zawartymi na stronach internetowych),
-
informować o jakości sprzętu medycznego.
Jak stworzyć skuteczny marketing medyczny?
Jak promować usługi medyczne? Przede wszystkim skup się na budowaniu świadomości marki. Pacjenci chętniej skorzystają z usług lekarza lub placówki, którą znają i jest dla nich wiarygodna i profesjonalna. W marketingu usług i placówek medycznych warto postawić na content marketing, który pozwoli nam na dostarczanie przydatnej wiedzy użytkownikom i budowaniu wizerunku eksperta w danej branży. Pacjenci często szukają informacji o stanie zdrowia, leczeniu czy procedurach. Udostępniając wartościowe, rzetelne i łatwo zrozumiałe treści, budujesz zaufanie i pozycję eksperta w danej dziedzinie.
Postaw na działania online. Zadbaj o profesjonalną i dopracowaną stronę internetową z najważniejszymi informacjami. Profesjonalna strona internetowa, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO), aktywność w mediach społecznościowych i kampanie reklamowe online są niezbędne w dzisiejszym cyfrowym świecie.
Zadbaj także o opinie swoich pacjentów. Pozytywne opinie pacjentów mogą być niezwykle cennym narzędziem w budowaniu zaufania. Zachęcaj zadowolonych pacjentów do dzielenia się swoimi doświadczeniami online.
Ograniczenia w marketingu medycznym na Facebook
Facebook ma pewne ograniczenia dotyczące reklamowania produktów i usług z branży medycznej, które warto znać przed rozpoczęciem swojej działalności. Zakazane jest reklamowanie:
-
leków na receptę,
-
leków na odchudzanie,
-
potencjalnie niebezpiecznych zabiegów kosmetycznych,
-
treści uznawane za drastyczne, np. rozcięta skóra, rany, uszkodzenia ciała,
-
praktyk medycyny alternatywnej (mogą podlegać ograniczeniom),
-
chirurgii plastycznej i zabiegów kosmetycznych (mogą podlegać ograniczeniom).
Jakość i marketing usług medycznych – postaw na agencję marketingową
Marketing usług medycznych jest niezwykle wymagający. Tworząc go musimy posiadać wiedzę nie tylko z zakresu marketingu, ale także obowiązujących regulacji. Dlatego tworzenie marketingu medycznego jest dużym wyzwaniem, szczególnie dla niedoświadczonych osób. W tym celu warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy w skuteczny i zgodny z prawem sposób wypromują nasze usługi lub placówki medyczne. Agencje marketingu medycznego posiadają dogłębną wiedzę na temat branży medycznej, w tym regulacji prawnych, języka medycznego, trendów w opiece zdrowotnej oraz potrzeb pacjentów. Ze względu na specyfikę branży, agencje te często oferują usługi dostosowane do konkretnych grup w sektorze zdrowotnym, takich jak lekarze, kliniki, szpitale, firmy farmaceutyczne czy producenci sprzętu medycznego. Klikając w link: https://3-a.eu/marketing-medyczny/ dowiemy się, co może nam doradzić i zaoferować zespół specjalistów z agencji 3-A. Nie czekaj i skorzystaj z pomocy agencji marketingowej w zakresie marketingu medycznego.