Personalizacja to jeden z najważniejszych trendów w rekrutacji i zarządzaniu pracownikami. W wielu firmach coraz większy nacisk kładzie się na takie kwestie jak różnorodność i inkluzywność. Podkreśla się znaczenie tego, że każdy człowiek jest inny, a co za tym idzie, ma różne potrzeby i możliwości, także w pracy zawodowej. Jak oceniać pracowników, żeby zachować takie same kryteria, ale jednocześnie mieć na uwadze indywidualne uwarunkowania i predyspozycje? Podpowiadamy!
Spis treści
Znaczenie personalizacji w procesie oceny pracownika
Ocena kompetencji zatrudnionych to jeden z najważniejszych elementów zarządzania zespołem. Aby taka ocena była obiektywna i przyniosła oczekiwane rezultaty, konieczne jest spełnienie kilku warunków.
Po pierwsze: ocena nie powinna być jednostronna. Dlatego coraz częściej odchodzi się od modelu oceny 90 stopni, który nie uwzględnia oceny samego zainteresowanego, podwładnych ani współpracowników. W firmach, które kładą nacisk na rozwój kompetencji zatrudnionych, najczęściej wykorzystuje się model 360 stopni, który pozwala spojrzeć na pracownika z każdej strony. Uwzględnia opinie wielu osób, nie tylko bezpośredniego przełożonego, dając pełniejszy obraz umiejętności ocenianego.
Po drugie: celem oceny nie powinna być krytyka osoby zatrudnionej. Nacisk powinien być położony przede wszystkim na rozwój pracownika.
Po trzecie: ocena pracownika powinna uwzględniać jego indywidualne predyspozycje. Dlatego tak ważne w procesie oceniania są testy kompetencyjne.
Jak tworzyć personalizowane oceny kompetencji?
Choć mogłoby się wydawać, że testy umiejętności mają zastosowanie wyłącznie przy rekrutacji, to w wielu firmach wykorzystuje się je do okresowych badań kompetencji osób już zatrudnionych. To rozwiązanie, które przydaje się m.in. w przypadku restrukturyzacji firmy czy rekrutacji do programów rozwojowych.
Jednym z narzędzi wykorzystywanych do oceny pracownika jest Assessment Center. Sesje AC przeprowadzają doświadczeni asesorzy. W trakcie spotkania ocenie podlegają nie tylko kompetencje twarde, ale także miękkie, takie jak umiejętność pracy pod presją czasu, wyciągania wniosków, asertywność czy przewodzenie grupie.
Ocena kompetencji pracownika jest tworzona na podstawie obserwacji zachowania pracownika w zadaniach symulacyjnych (indywidualnych i grupowych). Dodatkowym elementem oceny są testy umiejętności, wywiady kompetencyjne czy kwestionariusze osobowości zawodowej.
Jakie korzyści daje personalizacja oceny pracownika?
Indywidualna ocena umiejętności pracownika:
- ułatwia projektowanie ścieżek kariery,
- pozwala zweryfikować skuteczność szkoleń firmowych i business coachingu,
- przyczynia się do rozwoju pracownika,
- ułatwia prowadzenie rekrutacji wewnętrznych,
- pozytywnie wpływa na zaangażowanie i motywację do pracy,
- pozwala ocenić komunikację wewnętrzną w organizacji.
Profesjonalna ocena pracownika zapewnia korzyści każdej ze stron – zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi. Dzięki temu pracodawca może inwestować w działania rozwojowe, które przynoszą oczekiwane rezultaty. Z kolei pracownicy mają szansę systematycznie podnosić swoje kompetencje. Dzięki temu, że otrzymują regularny i wielostronny feedback, mają większą świadomość swoich mocnych i słabych stron.
Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://hrk.pl/pl/dla-klienta/ocena-i-rozwoj/assessment-development