Jeśli chcesz poprawić swoje umiejętności czytania po angielsku, to nauka czytania listów jest świetnym miejscem do rozpoczęcia. Jest to jedna z najważniejszych umiejętności w czytaniu i najłatwiejszy sposób na poprawienie ogólnego poziomu czytania po angielsku. Nauczysz się łączyć dźwięki wydawane przez poszczególne litery w całe słowa, a nawet nauczysz się literować słowa po angielsku.
Spis treści
Nauka literowania słów po angielsku
Jeśli uczysz się literowania słów po angielsku, musisz poznać litery alfabetu. W angielskim alfabecie jest 26 liter. Każda z tych liter ma inny dźwięk. Wiedza o tym, która litera odpowiada danemu dźwiękowi, ułatwia literowanie.
Oprócz liter istnieją pewne zasady, o których należy pamiętać, pisząc w języku angielskim. Najważniejszą z nich jest zasada cichego e. Dzięki niej zapamiętasz, że samogłoski w słowach kończących się na /e/ są długie.
Inną regułą, o której należy pamiętać, jest reguła podwajania. Stosuje się ją, gdy dodajesz końcówki do wyrazów podstawowych. Na przykład, jeśli masz słowo, które kończy się spółgłoską, podwajasz ją przed dodaniem przyrostka. Nie należy jednak stosować zasady podwajania do wszystkich słów.
Wprowadzenie korespondencji literowo-dźwiękowej
Jednym z najważniejszych elementów nauki czytania jest umiejętność rozpoznawania liter i dźwięków w słowach. Aby rozwinąć tę umiejętność, uczniowie muszą mieć kontakt z korespondencją literowo-dźwiękową. Osiąga się to przez łączenie słów mówionych z literami pisanymi.
Podczas nauki korespondencji literowo-dźwiękowej uczniowie powinni poznawać różne słowa. W ten sposób mogą ćwiczyć dekodowanie i segmentację słów. Najlepiej byłoby, gdyby uczniowie poznawali dwie lub trzy nowe litery tygodniowo. Jeśli jednak uczeń ma problemy, może potrzebować zmniejszyć tempo wprowadzania nowych dźwięków.
W tej fazie uczniowie poznają krótkie samogłoski. Zachęca się ich również do łączenia słów, co pomaga im tworzyć wyrazy. Po samogłoskach krótkich uczniowie poznają samogłoski długie.
Nauczanie nazw liter
Nauczanie nazw liter jest jednym z pierwszych kroków w nauczaniu dziecka czytania. Można to robić na wiele sposobów. Możesz używać filmów, piosenek lub po prostu wskazywać rzeczy. Niezależnie od sposobu nauczania najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, by nie mylić nazw liter z dźwiękami. Może się to wydawać zdrowym rozsądkiem, ale nie zawsze jest to takie proste.
Jednym z najważniejszych powodów uczenia nazw liter jest to, że pomaga to dzieciom rozpoznawać litery w różnych czcionkach i rozmiarach. Pomoże im to w późniejszym życiu stać się biegłymi czytelnikami.
Nauczenie się nazw liter może także poprawić zrozumienie przez ucznia zależności między literą a dźwiękiem. Wiele szkół uczy początkujących czytelników tej umiejętności i Ty też możesz to zrobić. Niektórzy pedagodzy twierdzą, że solidne opanowanie nazw liter jest niezbędne, by dziecko nauczyło się poprawnie czytać i literować.
Łączenie dźwięków wydawanych przez poszczególne litery w całe słowo
Łączenie dźwięków w celu odczytania słowa jest ważną umiejętnością, którą powinni opanować młodzi czytelnicy. Łączenie polega na rozciąganiu dźwięków, dodawaniu kolejnych dźwięków i łączeniu rozbitych fonemów. Najlepszym sposobem na ćwiczenie łączenia dźwięków są ćwiczenia praktyczne.
Jednym ze sposobów uczenia dziecka łączenia dźwięków jest wybranie kilku słów, które należy podzielić na segmenty i rozciągnąć. Dzięki temu dziecko poznaje podstawowe zasady działania dźwięków. Posiadanie listy słów pomoże uczniowi wybrać to, które ma podzielić na segmenty.
Innym ćwiczeniem, które pomoże dziecku podzielić słowo na segmenty, jest napisanie każdej litery na kartce papieru, kredą lub karteczkami samoprzylepnymi. Niech dziecko przesuwa palcem od lewej do prawej strony, gdy wypowiada daną literę. Zajęcia z fonetyki również mogą wspomóc tę umiejętność.
Złożone czytanie
Jednym z głównych wskaźników gotowości do podjęcia studiów jest umiejętność czytania złożonych tekstów. Teksty złożone mogą zawierać wiele postaci, skomplikowaną fabułę i nieliniowe typy tekstów. Aby odnieść sukces w czytaniu takich tekstów, uczniowie muszą znać cztery specyficzne umiejętności czytania. Pierwszym krokiem w nauczaniu uczniów czytania złożonych tekstów jest systematyczna nauka fonetyki. Systematyczny program foniczny uczy uczniów, jak dekodować i odczytywać wspólne dźwięki słów i kombinacji liter. Wprowadzając poszczególne dźwięki liter, nauczyciele pomagają uczniom łączyć je w całe słowa.
Czytanie złożonych tekstów może wymagać kilku czynników, w tym rusztowania, które pomaga uczniom w dostępie do treści, oraz szerszego zrozumienia, czym są teksty i dlaczego są ważne. Nauczyciele mogą korzystać z dwóch narzędzi do planowania: Lexile i Flesch-Kincaid Grade Level.