Kiedy słyszysz piosenkę, niezależnie od tego, czy jest to piosenka popularna, czy utwór klasyczny, na przesłanie, które przekazuje słuchaczowi, prawdopodobnie wpływają elementy fantastyczne. Elementy fantastyczne obejmują przedmioty, które mają wielką moc lub nawet ostateczną legitymizację. Często też zawierają metafory i wizje retoryczne. Oto kilka najczęstszych sposobów, w jakie fantazja wpływa na przesłanie piosenki.
Wizje retoryczne
Użycie wizji retorycznej jest jednym z najważniejszych sposobów, w jaki piosenka jest kształtowana i przekazywana słuchaczowi lub czytelnikowi. Wizja retoryczna jest definiowana jako połączenie kilku tematów fantastycznych i powiązanych z nimi powiązań z rzeczywistością. Najważniejszym składnikiem wizji retorycznej jest umiejętność zintegrowania tych elementów w celu stworzenia jednolitej, spójnej wypowiedzi.
Jest wiele podejść do tego zadania, ale Bormann opracował metodologię, która jest obecnie stosowana do różnych tematów. Metodologia ta została wykorzystana do wyjaśnienia, jak jednostki i grupy reagują na dramatyczne scenariusze. Została również zastosowana w programach telewizyjnych i w partii komunistycznej.
Z tej techniki można wyciągnąć wiele korzyści. Po pierwsze, imponujące jest to, że Bormann był w stanie wydestylować skomplikowaną sieć wątków fantastycznych w uproszczone i spójne ramy. Powstała w ten sposób metodologia była udoskonalana przez lata i została zaadaptowana do różnych dziedzin.
Metafory
Niezależnie od tego, czy piszesz piosenkę, powieść czy wiersz, możesz skorzystać ze zrozumienia wpływu elementów fantasy. Technika ta jest często wykorzystywana w literaturze, reklamie i muzyce popularnej do przekazywania idei i przekonywania odbiorców. Może też pomóc wyjaśnić, dlaczego dany przekaz jest skuteczny lub nieskuteczny.
Jednym z przykładów jest słynna rozbudowana metafora „Droga, której nie ma” autorstwa Roberta Frosta. W wierszu tym Frost utożsamia rozwidlenie dróg z kluczową decyzją życiową. Porównuje też małego ptaszka do nadziei.
Inną często spotykaną metaforą rozszerzoną jest użycie w piosence onomatopei typu „call-and-response”. Na przykład w piosence Pink Floyd tekst porównuje nauczycieli do „cegieł” w dziecięcym murze strachu.
Przedmioty o wielkiej mocy
Analitycy przekazów używają techniki zwanej analizą motywów fantasy, aby zbadać symboliczną zbieżność elementów fantasy. Proces ten obejmuje identyfikację tematu fantasy, zbadanie ukrytych założeń i wartości oraz analizę wartości artystycznej przekazu.
Tematy fantasy są tworzone w celu kreowania rzeczywistości społecznej. Wykorzystuje się je w różnych miejscach, w tym w filmach, telewizji i dyskusjach grupowych. Używa się ich także, by pomóc ludziom zrozumieć, jak się zachowywać. Tematy fantastyczne często mają podobne lub archetypowe cechy. Te wspólne cechy mogą wpływać na sposób interpretacji utworu.
Temat fantasy jest zwykle oparty na historii lub postaciach. Jednostki często są poruszone dramatycznymi wydarzeniami w historii. Jednak rzadko kiedy całkowicie naśladują działania bohaterów. Główne postaci reprezentują ludzkie cechy.
Toxicity
„Toxicity” został wydany 4 września 2001 roku przez amerykański zespół metalowy System of a Down. Album, który osiągnął numer jeden na Canadian Albums Chart, zawiera szeroki wachlarz gatunków muzycznych. Zawiera elementy rocka, metalu, popu i muzyki bliskowschodniej. Album zawiera również teksty o charakterze politycznym, które odnoszą się do takich tematów jak masowe więzienie i brutalność policji.
Zespół nagrał ponad trzydzieści piosenek, ale zawęził wybór do czternastu. W pierwszym tygodniu od wydania album sprzedał się w 220 000 egzemplarzy. Album otrzymał certyfikat potrójnej platyny od RIAA. Album znalazł się również na pierwszym miejscu listy Billboard 200, sprzedając się w ponad 2,5 miliona egzemplarzy w USA, co czyni go najlepiej sprzedającym się albumem 2001 roku.