Jeśli chcesz wiedzieć, ile oleju należy wlać do urządzenia klimatyzacyjnego, powinieneś wiedzieć kilka rzeczy. Po pierwsze, powinieneś wiedzieć, że istnieją różne rodzaje oleju chłodniczego. Musisz znać typ czynnika chłodniczego, który masz, a następnie dowiedzieć się, jaką lepkość ma twój olej. Na koniec musisz się upewnić, że olej nie jest przeładowany.
Spis treści
Smarowanie jest konieczne
Choć wiele osób nadal nie jest pewnych, dlaczego smarowanie jest potrzebne w klimatyzacji, korzyści płynące z prawidłowo konserwowanego systemu są liczne. Od oszczędzania pieniędzy po wydłużenie żywotności sprzętu, smarowanie może ułatwić Ci życie.
Klimatyzatory nie są wyjątkiem. Uzyskanie jak najlepszej wydajności urządzenia wymaga odrobiny konserwacji. Smarowanie jest szczególnie ważne dla sprężarek pomp ciepła. Poprawia ono wydajność systemu, ponieważ sprawia, że części mechaniczne poruszają się mniej. Właściwe smarowanie zmniejsza również zużycie sprzętu.
Istnieje wiele różnych rodzajów smarów do systemu HVAC. Typ, który wybierzesz, powinien być dostosowany do Twoich konkretnych potrzeb. Niektóre systemy wymagają większego smarowania niż inne. Możesz zaoszczędzić tysiące dolarów, wymieniając środek smarny w regularnych odstępach czasu.
Rodzaj oleju chłodniczego
Aby uruchomić system klimatyzacji, musisz dodać trochę oleju chłodniczego. Ilość zużywanego oleju zależy od kilku czynników. Typ pojazdu, czynnik chłodniczy i typ sprężarki określają ilość oleju, jaką należy zastosować.
Przed dodaniem oleju należy zawsze przepłukać układ klimatyzacji. Zapobiegnie to przedostawaniu się wilgoci do układu. Jeśli w czynniku chłodniczym znajduje się woda, może ona utworzyć lód i spowodować problem z zaworem rozprężnym.
Powinieneś także przeczytać instrukcję obsługi sprężarki AC. Zawiera ona informacje o lepkości oleju PAG, która jest odpowiednia dla Twojego systemu.
Może być również konieczna zmiana ilości oleju w systemie, jeśli masz nieszczelność. Nieszczelność spowoduje, że system będzie działał mniej wydajnie.
Wiskoza oleju PAG
Jeśli instalujesz nowy system klimatyzacji, ważne jest, abyś dobrał odpowiedni typ środka smarnego do tego urządzenia. Zazwyczaj instrukcja obsługi pojazdu powie Ci, czego potrzebujesz. Możesz też sprawdzić specyfikacje producenta sprężarki.
Olej PAG, czyli olej z glikolem polialkilenowym, jest doskonałym środkiem smarnym. Jest idealny do stosowania w wysokich temperaturach, gdzie zapewnia stabilną lepkość i doskonałe właściwości przenoszenia ciepła.
W przeciwieństwie do olejów na bazie węglowodorów, PAG jest odporny na wodę, co czyni go dobrym wyborem dla systemów klimatyzacji. Nie jest jednak higroskopijny, co oznacza, że nie jest kompatybilny z olejem mineralnym. Ponadto jego niski współczynnik tarcia powoduje obniżenie temperatury, co pozwala zaoszczędzić energię.
Dwaj najwięksi producenci OEM sprężarek powietrza w Stanach Zjednoczonych używają środków smarnych PAG od prawie 20 lat. Pag jest doskonałym środkiem smarnym do sprężarek śrubowych i tłokowych.
Sprawdź niski poziom oleju
Jeśli Twój samochód wydaje dziwne brzęczące dźwięki lub wykazuje oznaki wycieku, być może nadszedł czas, aby sprawdzić poziom oleju w układzie klimatyzacji. Ta prosta procedura może zapobiec poważnym uszkodzeniom i kosztownym naprawom.
Większość samochodów ma lampkę ostrzegawczą niskiego poziomu oleju. Zazwyczaj wygląda ona jak stary pojemnik na olej i zapala lampkę na desce rozdzielczej, gdy ciśnienie oleju jest zbyt niskie. W takiej sytuacji silnik Twojego samochodu zatrze się i będziesz musiał zabrać go do mechanika.
Niski poziom oleju może spowodować zamarznięcie sprężarki klimatyzacji. Sprężarka może też wydawać skrzypiące dźwięki. Są one spowodowane głównie nieodpowiednim smarowaniem. Wymiana oleju lub czyszczenie przewodów może rozwiązać problem.